Je jen málo vÄ›cÃ, které rozÄilujà řidiÄe vÃce, než jsou rozkopané silnice ve mÄ›stech. ZvláštÄ› proto, že se Äasto provádà vÃce úprav a oprav najednou, takže se mÄ›sto v podstatÄ› stane neprůjezdným. Nenà tedy divu, že se ptajÃ, zda by neÅ¡lo tyto opravy rozložit bÄ›hem celého roku.
Â
To je samozÅ™ejmÄ› validnà otázka, avÅ¡ak faktem je, že existuje celá Å™ada důvodů, proÄ je provádÄ›no vÃce oprav a údržby silnici najednou, a to nejen v obcÃch, ale i mimo nÄ›.
Â
Â
TÃm hlavnÃm a nejdůležitÄ›jÅ¡Ãm je poÄasÃ. Jen málokdo si uvÄ›domuje, jak je pro tyto práce důležité. JistÄ›, kopat lze prakticky za každé teploty, avÅ¡ak nesmÃme zapomÃnat, že tyto práce nezahrnujà pouze kopánÃ.
Â
Silnice je potÅ™eba znovu postavit, vyasfaltovat a vyfrézovat. A to se může dÃt jen ve velmi specifických podmÃnkách. Pokud je mráz, tak asfalt zmrzne dÅ™Ãv, než stihne řádnÄ› vyschnout. To povede k tomu, že se v nÄ›m dÃky mrazu objevà praskliny, což rozhodnÄ› nenà pro auta dobré.
Â
OvÅ¡em ani v horkém létÄ› to nenà o moc lepšà – zde naopak asfalt vysychá pÅ™ÃliÅ¡ rychle, takže jej prakticky nelze vyfrézovat. NavÃc vysychá znaÄnÄ› nerovnomÄ›rnÄ›, kdy vrchnà vrstva Äást uschne prakticky hned a vytvořà tak krustu, která bránà vyschnutà spodnà Äásti. Ani to samozÅ™ejmÄ› nenà ideálnÃ, nehledÄ› na to, že to opÄ›t vede k prasklinám.
Â
Â
Je tedy jasné, že tyto práce lze provádÄ›t pouze za velmi specifických podmÃnek, tedy hlavnÄ› na jaÅ™e a na podzim. K tomu je potÅ™eba pÅ™idat jeÅ¡tÄ› dalÅ¡Ã faktor – dotace. Ty majà Äasto limit, do kdy musà být spotÅ™ebovány a musà být vykázáno, na co byly tyto penÃze použity. Proto se je na podzim mÄ›sta snažà vyÄerpat dÅ™Ãv, než bude pozdÄ›.
Â
To vÅ¡e pak vede k tomu, že se najednou objevà hned nÄ›kolik dopravnÃch omezenà najednou. JistÄ›, rozhodnÄ› to nenà pÅ™Ãjemné, avÅ¡ak v souÄasné dobÄ› bohužel nemáme jinou alternativu, která by dneÅ¡nà postupy dokázala nahradit.